Mariáš dvouhlavý společenská hra karty v plastové krabičce
Popis Mariáš dvouhlavé
Klasická karetní hra. 32 listů, dvojhohlavé, plastová krabička.
Pravidla:
Označení hráčů
Hry se mohou účastnit tři nebo čtyři hráči. Rozdávající hráč má po levé ruce forhonta a po pravé ruce zadáka. Hráč křížem proti rozdávajícímu (při hře ve čtyřech) nemá žádný vžitý název, obvykle je označován jako hráč na středu. V následujících kolech se postavení hráčů posouvá ve směru hodinových ručiček tak, že forhont z poslední hry se stane pro další hru rozdávajícím.
Míchání karet
Na začátku hry se karty zamíchají a od té doby se už nesmí míchat. Porušení tohoto pravidla se považuje za renonc. Po dohrání předešlé sehrávky, začíná další rozdání (otočí se pozice rozdávajícího, forhonta a zadáka). Rozdávající má jako jediný právo složit karty, které leží na hromádkách na stole, do balíčku (nesmí však karty míchat) a složený balíček všech 32 karet položit před zadáka a požádat jej o sejmutí. Zadák snímá balíček karet (nejméně dvě svrchu nebo odspodu) před každým rozdáváním, přičemž nesmí karty odpočítávat či odlistovávat.Umění sejmout dobré karty sobě do ruky a dopočítávat slohu karet u ostatních dnes patří k nezbytným herním schopnostem špičkových hráčů mariáše.
Schvalování a flekování
Každý flek zvyšuje cenu ohlášeného herního závazku na dvojnásobek. Hráči flekují v pořadí podle směru hodinových ručiček (na Slovensku se většinou hraje opačně, „ako sa kosí“). Hráč, který je na řadě, je povinen zřetelně říci „dobrý“ v případě, že nechce flekovat, anebo ohlásí flek s případným upřesněním (na co). Porušení pořadí je renoncem.
Hraje-li se sedma nebo stosedm (a to i v lepších), není možné flekovat tu součást hry, která nebyla v minulém kole flekování flekována. Flekování je u konce, zazní-li ode všech hráčů po sobě „dobrý“.
Ložené hry
Hráč flekující loženou hru je povinen zaplatit navýšení ceny hry nejen za sebe, ale i za poškozeného soupeře. Ložené hry mají svoji přesnou definici: sedma je ložená, pokud aktér nemůže nebo nemusí ztratit žádný zdvih hra a stovka je ložená, pokud aktér nemůže nebo nemusí ztratit ani deset betl je ložený, pokud aktér nemůže nebo nemusí vzít ani jeden zdvih durch je ložený, pokud aktér nemůže nebo nemusí ztratit ani jeden zdvih dvě sedmy jsou ložené, pokud je aktér nemůže nebo nemusí prohrát ani proti plné sloze trumfů a strkajících v jedné ruce obrany (bez ohledu na rozlohu karet v ostatních barvách)
Např. je-li základní sazba za betla 3 Kč a padne Flek/RE na loženou hru, hradí poškození spoluhráči jen základní sazbu 3 Kč. Zbývající část z celkové ceny hry po flekování hradí flekující hráč, což by při hře ve třech bylo 21 Kč a při hře ve čtyřech 30 Kč.
Které hry se nehrají složené hry hra bez „re“ sedma bez „fleku na sedmu“ nebo bez „re na hru“ ložené hry „dvě sedmy“ (i lepší) při čtyřech a více tlačících kartách v ruce jednoho z protihráčů. Pokud jsou 4 a více tlačných na jedné ruce při hře „sto a dvě sedmy“, závazek „dvě sedmy“ aktér prohrává automaticky, i kdyby obrana během sehrávky jednu nebo více tlačných odhodila.